12 مرحله راه اندازی یک کسب وکار موفق

۱۲ مرحله راه اندازی یک کسب و کار موفق

چگونه کسب و کار جدیدی را راه اندازی کنیم؟

برای راه اندازی یک کار و کسب موفق در هر مرحله قدم به قدم و با چشم اندازی رو به جلو پیش بروید، تا در مسیر یک کسب و کار موفق قرار بگیرید.

۱-خودتان را ارزیابی کنید.

آیا شما انگیزه لازم برای شروع کار را دارید؟

آیا قدرت سازگاری و اعتماد به نفس لازم را دارید؟

آیا شما به اندازه کافی انعطاف‌پذیر هستید؟

و آیا ….

این نوع سوالات و سوالات دیگر مشخص میکند، شما ویژگی های یک کارآفرین را دارید یا خیر. در واقع قبل از اقدام برای هر کاری شما باید خودتان را ارزیابی کنید.

البته ناگفته نماند تمام افراد از همان ابتدا آمادگی های لازم را ندارند، این بدان معنا نیست که ایده های شما خوب و قابل بررسی نیستند. بلکه باید هزینه و وقت بیشتری برای ساختن یک کارآفرین اختصاص دهید.

۲-تحقیقات خود را انجام دهید.

برای تمام ما پیش آمده که ایده ای تجاری به ذهنمان رسیده ولی به علت نداشتن اطلاعات و تخصص لازم، از راه اندازی و تبدیل به واقعیت آن صرف نظر کرده ایم.

یک تجارت کوچک وقتی موفق خواهد بود که بتواند یک مشکل را حل کند، یک نیاز را برآورده سازد یا چیزی را که بازار می­خواهد ارائه دهد.

از اینرو برای آنکه بدانید ایده شما موفقیت خواهد داشت، قبل از هرگونه اقدام، توصیه می شود از طریق مشاوره کسب و کار، ایده تجاری خود را کاملا بررسی کنید.

۳-یک طرح جامع کسب و کار بنویسید.

طرح تجاری یا business plan گزارشی است که یک کارآفرین طی آن فرآیند کسب و کار خود را شرح می‌دهد. این گزارش که به آن طرح کسب و کار نیز گفته می شود اغلب برای جلب نظر سرمایه‌ گذاران یا شریک‌های بالقوه آماده می‌شود درعین حال یک کارآفرین با آماده کردن آن می‌تواند به نقاط ضعف و قوت طرح خود پی ببرد.

به عبارت دیگر طرح تجاری نوشته‌ای توصیفی و جامع در مورد کسب و کار یک موسسه، گروه یا فرد کارآفرین است. این طرح حاوی بررسی‌های دقیقی در خصوص تولیدات یا خدمات یک شرکت، بازار و مشتریان، رقبا، منابع انسانی، منابع تامین مالی، تکنولوژی و ابعاد فنی محصول یا خدمات و … است.. در واقع به دلیل تخمین هزینه های عملیاتی و پیشبینی درآمد طرح، اطلاعات لازم برای سرمایه گذاران یا وام دهنگان در خصوص ریسک های موجود در طرح و همچنین میزان سود مورد انتظار ارائه شده است. معمولا مهمترین بخش در طرح تجاری، ارزش پیشنهادی محصول یا خدمت است. طرح تجاری باید استدلال های لازم را داشته باشد تا افراد را متقاعد کند که محصول یا خدمت موردنظر نیاز مشتریان را برطرف میکند و در عین حال ویژگی های ممتازی نسبت به سایر رقبا یا محصولات جایگزین دارد.

در واقع طرح جامع کسب و کار شما را به پیشبرد اهداف‌تان هدایت می‌کند، حتی اگر برنامه کسب و کار شما فقط یک طرح دورکاری برای ترجمه باشد باز هم برای معرفی ایده‌تان به سرمایه‌گذاران بالقوه نیاز دارید. طرح کسب و کار شما باید یک بیانیه ماموریت، یک خلاصه شرکت، یک خلاصه اجرایی، یک پیشنهاد خدمات یا محصول، شرح یک بازار هدف، پیش‌بینی‌های مالی و هزینه عملیاتی داشته باشد.

۴-نام کسب و کار خود را انتخاب و ثبت کنید.

یکی از قسمت های مهم، انتخاب نام برای حرفه و کسب و کار شما است، بنابراین باید نام مناسبی را انتخاب کنید. طبق مشاوره کسب و کار، وقتی گزینه های خود را جستجو می­کنید تا نام کسب و کار خود را انتخاب کنید، مطمئن شوید که تمام پتانسیل کار شما را در برمی­گیرد.

۵-جواز کسب و مجوزهای لازم را کسب کنید.

دریافت انواع مجوزها و پروانه کسب و کار و…. جزء جدایی ناپذیر و بخشی از روند کار است.

بسته به نوع حرفه ای که می­خواهید شروع ­کنید و یا اینکه در چه ناحیه ای قرار دارید، انواع جوازهای کسب ممکن است برای شما نیاز باشد. شما باید درمورد فرآیند دریافت جوازهای مربوط به تجارت خود از مشاوره کسب و کار راهنمایی بگیرید.

۶-یک سیستم حسابداری برای خود انتخاب کنید.

وجود سیستم ها در راه اندازی کسب و کارهای کوچک مؤثر است. سیستم حسابداری یکی از سیستم هایی است که برای اداره یک کسب و کار کوچک، بسیار مهم است.

۷-تعهدات مالیاتی خود را بشناسید.

باید از همان ابتدای کار بدانید که وضع مالیاتی شما به چه گونه است. آیا می‌توانید از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنید یا خیر. آیا برای پایان سال مالیاتی و پر کردن وارسال اظهارنامه آمادگی دارید.

۸- موقعیت مکانی کسب و کار خود را انتخاب کنید با مشاور این حوزه مشورت نمایید.

انتخاب محل کار برای راه‌اندازی کسب و کار ها اهمیت دارد، خواه کار شما به صورت دفتری، اداری، خصوصی یا مغازه خرده فروشی باشد.

۹-سرمایه انسانی خود را با دقت هر چه تمام تر انتخاب کنبد.

اگر شما نیاز دارید کارمندانی استخدام کنید، اکنون زمان شروع روند استخدام است. از مشاوره کسب و کار برای استخدام اولین کارمند خود که برای صاحبان مشاغل کوچک مفید است، راهنمایی بگیرید. برای پر کردن مسئولیت های شغلی با اشخاص متناسب، وقت بگذارید.

۱۰-کسب و کارتان را بیمه کنید.

یکی ازمهمترین نکته  هایی که باید در نظر داشته باشید، انتخاب یک بیمه نامه برای کارمندان و محلی که در آن مستقرید، می باشد، تا از آسیب های احتمالی در امان باشید.

۱۱-وب سایت کسب و کار خود را کاملا حرفه ای راه اندازی کنید.

و در نهایت جهت اعتبار بخشیدن به کسب و کار خود و هم اینکه از فضای قدرتمند اینترنت و دیجیتال مارکتینگ عقب نباشید، راه اندازی یک وبسایت معتبر به شما در دیده شدن در فضای مجازی کمک شایانی خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *